24 iunie – Ziua Internationala a Iei


Ieri 24 iunie am sarbatorit Ziua Internationala a Iei.

Aventura mea legata de ia romaneasca a inceput in februarie odata cu vizitarea expozitiei prof. Adina Nanu de la Muzeul Taranului Roman.

Apoi pe facebook am descoperit munca foarte interesanta a designerului Adrian Oianu. El reduce elementele principale ale costumului traditional feminin vechi de sute de ani la concepte pentru ca apoi sa le introduca in moda contemporana transformate si cu o noua viata: sacoul, fusta, tricoul romanesc.

Tot pe facebook am descoperit comunitatile La Blouse Roumaine, Romanian Label, Iiana si Semne cusute care duc o campanie sustinuta pentru (re)aducerea iei in atentia romanilor.

De la Semne cusute am aflat multe lucruri interesante si surprinzatoare despre ia romaneasca precum faptul ca modelele care se regasesc pe ea (de la modele geometrice, la modele florale, culori si cusaturi) nu sunt simple infrumusetari ale camasii albe de in, ci o adevarata carte de vizita a purtatoarei sale: ia spune din ce zona vine, vorbeste despre lumea in care femeia traieste si despre viata ei….Pe ii se regasesc semne precum rombul, coloana infinitului, steaua, vartelnita, spirala, coarnele berbecului, cercul, pasarea maiastra si multe altele a caror semnificatie va invit sa o descoperiti.

La Blouse Roumaine a avut initiativa de a transforma ziua de 24 iunie, ziua de Sanziene in Ziua Internationala a Iei si i-a provocat pe toti romanii imprastiati in lume si din Romania sa imbrace o ie si sa se fotografieze.

Rezultatul? La acest eveniment au participat romani din 48 de tari si 109 localitati de pe 6 continente printre care: Tarom si Blue Air, Ambasada Frantei la Bucuresti, Ambasada Romaniei la Oslo, Consulatul Romaniei din Toronto, Misiunea Permanenta a Romaniei pe langa ONU, Ambasada Romaniei la Ottawa. Extraordinar!

Spunea cineva ca ia romaneasca ar putea fi brandul de tara al Romaniei si sunt cu totul de acord. Nu toata lumea insa are o ie, de obicei aceasta se lasa mostenire de la mama la fiica. Pentru majoritatea familiilor acest obicei s-a pierdut, iar acele nepoate care au primit mostenire o ie de la bunica se pot considera norocoase.

Cele care nu au o iei, o pot cumpara de la targul de ii organizat de Iiana (care mai dureaza pana pe 26 iunie) sau de la Muzeul Taranului Roman. Nu sunt ieftine pentru ca sunt cusute manual, iar tot ce e manual este scump. O ie inseamna multe zile de munca. Daca stau sa ma gandesc bine, aceasta ie n-ar trebui sa ne coste bani, ci timp si transpiratie pentru ca ia ar trebui sa ne-o coasem singure! Cum ar fi ca in timpul orelor de lucru manual de la scoala (mai exista ore de lucru manual ?!), elevele sa invete ce inseamna o ie si cum sa-si coasa singure una? Visez, evident…

Cu ocazia acestui eveniment, Romanian Label s-a gandit si la cele fara ii si a facut o colaborare cu Uncle Jeb Studio: doamnelor si domnisoarelor care si-au dorit sa sarbatoreasca Ziua Internationala a Iei Romanian Label le-a pus la dispozitie cinci ii din care sa aleaga si cu care sa se fotografieze gratuit.

Imagine

Asa am reusit sa sarbatoresc si eu Ziua Internationala a Iei. Am asteptat cu nerabdare acest moment si m-am bucurat foarte mult cand m-am vazut imbracata in ie. De ce a avut un asemenea succes un eveniment care are in centru o bluza veche de sute de ani? Pentru ca ne-a scos din actualitatea amara, ne ofera un strop de eternitate si identitate si mai ales ne uneste in loc sa ne desparta. Ce altceva ne ofera azi mandria de a fi romani (in afara de participarea Romaniei la Olimpiada)? Mai nimic. Daca gresesc, sa-mi spuneti voi.

Sper ca 24 iunie ca Zi Internationala a Iei sa devina o traditie si imi doresc ca in viitorul apropiat printre bunurile de pret ale fiecarei familii sa se regaseasca si o ie.

Sa ne vedem cu bine si in 24 iunie 2014!

Ia mea purtata astazi 24 iunie 2014

ie

                                               fotografie @iuliacristinauta

