Soft skills


In ultima perioada am auzit de multe ori vorbindu-se despre soft skills in legatura cu pozitia de candidat. Se pare ca acum angajatorii ii cauta pe candidati de soft skills si considera ca ele fac diferenta intre candidatii cu acelasi nivel de hard skills (cunostinte specifice domeniului). Ce sunt aceste soft skills?

Un articol pe foxbusiness.com defineste aceste abilitati ca fiind “communication skills”, “cultural fit” si “ability to work as part in a team”.

Mai pe romaneste: cum si cat de bine comunici, cat de bine te integrezi in cultura organizationala respectiva si cat de usor te integrezi si muncesti intr-o echipa. Adica sa nu astepti mura-n gura, sa fii alert si prezent, sa ai gandire critica (nu foloseste nimanui o atitudine de “yes man”), sa fii in stare sa iei decizii, sa rezolvi problemele, si sa nu te panichezi cand ai mai multe situatii urgente sau prioritare.

Sa va spun o poveste adevarata: un manager de departament (nu importa profilul si nici compania) ii spune sefului ca proiectul pe care doreste el sa il realizeze nu poate fi realizat cu resursele existente si in intervalul de timp alocat; ceilalti manageri din firma spun “Nu-i adevarat, domne’! Asta bate campii!”. Seful ii asculta si compania incepe munca la proiectul respectiv, dar esueaza lamentabil: ghici cine este concediat si cine primeste o excursie in niste insule exotice ca bonus?

Sa te integrezi in firma respectiva inseamna o multime de lucruri: de la pretentiile companiei (Raluca Stroe s-a “integrat” atat de bine in multinationala ca asta a omorat-o!) pana la a vorbi aceeasi limba cu ceilalti colegi si la a te simti in largul tau in echipa din care faci parte. Sa simti ca nu ai ce cauta in firma respectiva sau printre oamenii respectivi, sa te duci in fiecare zi la serviciu ca la inchisoare inseamna in cel mai bun caz productivitate scazuta si in cel mai rau caz imbolnavire.

Cum isi da seama angajatorul ca persoana din fata sa este posesoare de soft skills?

1.    cand arata un interes real fata de interviul respectiv, cand si-au facut temele cu privire la profilul, domeniul si activitatea firmei respective si isi exprima entuziasmul fata de participarea la interviu; sa faci act de prezenta, sa fii pasiv si sa te multumesti doar sa raspunzi la intrebarile angajatorului nu este de ajuns; fii prezent, uite-te in ochii persoanei care te intervieveaza si arata ca esti fericit ca te afli acolo, o atitudine corecta este foarte importanta

2.    da exemple concrete din experienta anterioara prin care arati cum ai lucrat cand ai facut parte dintr-o echipa, daca te-ai inteles bine cu colegii, daca i-ai ajutat pe acei colegi care aveau probleme pentru a preda proiectul la timp, etc; asa il ajuti pe angajator sa inteleaga daca stilul tau de munca se potriveste cu ce cauta el si sa iesi in evidenta printre ceilalti candidate; in articolul realizat de Washington Post este citat un angajator care spune:

Nu am concediat niciodat un inginer pentru ca nu avea cunostinte in domeniu, ci pentru incapacitatea lui de a lucra in echipa”.

Mai nou, angajatori precum GlaxoSmithKline incep sa considere ca vechea metoda de recrutare a angajatilor nu mai este eficienta pentru ca nu releva in ce masura candidatii sunt dotati cu soft skills.

Asa ca au gasit o alta modalitate de triere a candidatilor care sunt studenti sau proaspat absolventi: o zi de evaluare prin care candidatii sunt pusi sa duca la capat un proiect si asa le testeaza capacitatea de munca in echipa, de comunicare, de rezolvare a sarcinilor individuale si felul in care contribuire la indeplinirea proiectului de catre echipa.

Daca pana acum nu v-ati convins cat de importante sunt soft skills pentru un angajat sau candidat, atunci poate aveti incredere in raportul facut de Guvernul SUA in 1990, intitulat SCANS (prescurtare de la Secretary’s Commission on Achieving Necessary Skills) care insiruie acele calitati si abilitati menite sa-ti asigure succesul la locul de munca:
-sa-ti asumi responsabilitati
-sa iei decizii pertinente
-sa-ti stabilesti scopuri
-sa-ti administrezi eficient timpul
-sa-ti ordonezi proiectele in functie de prioritati
-sa fii perseverent
-sa faci eforturi reale
-sa lucrezi bine in echipa
-sa comunici eficient si eficace
-sa prezinti empatie
-sa stii cum sa inveti lucruri noi
-sa ai autocontrol
-sa fii constient de propria valoare

Tot citind despre soft skills dau bineinteles si peste o curiozitate asa cum numai americanii pot face: sociometrul.

Sociometrul este o cutiuta cat un smartphone pe care respectivul angajat il poarta atarnat de gat. Este un produs MIT’s Human Dynamics Laboratory, iar jobul lui este sa inregistreze tonul vocii, locul si nivelul de activitate, adica va inregistra urmatoarele informatii: cu cine vorbesti, cat de mult si cat de des, daca vorbesti stand fata in fata sau cu spatele la interlocutor (?), cata energie pui cand interactionezi cu cineva.

El foloseste toate aceste date si le combina cu mesajele de pe mail sau conturile social media pentru a determina nivelul tau de participare sau engagement. Autorul articolului despre acest aparat spune ca déjà folosirea sociometrului de catre firme da rezultate si este folosit pentru a imbunatati serviciul de vanzari sau pentru a ridica productivitatea, desi recunoaste ca

Yes, there’s something Orwellian about the notion that our movements and communications can be tracked and placed into some management algorithm. But if individual privacy concerns can be addressed, I think the potential outweighs the dangers.” Asa o fi!

Inchei acest articol cu urmatorul citat:

Having hard skills gets you hired; lacking soft skills gets you fired.”

Anunțuri