Condamnati la viata


produsul mediuluisuntemprodusulmediului

Am omorat un om. Nimeni nu stie cat de mult regret…cat de necrutator este gandul ca eu i-am luat viata acelui om…si ca nu pot schimba nimic. Dimineata, inainte sa ma trezesc, strang pleoapele tare si ma rog sa ma trezesc intr-o lume in care acel om traieste…intr-o lume in care eu nu sunt criminal. Dar degeaba….lumina se desfasoara cruda deasupra realitatii, sunt tot eu, este aceeasi lume. Sunt condamnat la 18 ani…o viata de om. Simt ca incep sa ma transform din ce in ce mai mult, sa seman din ce in ce mai tare cu cei de aici, ceilalti detinuti. Dar eu nu sunt ca ei, nu vreau sa las acel moment fatidic sa ma defineasca pentru tot restul vietii. Simt cum fiecare zi traita aici, in inchisoare ma trage intr-un intuneric cleios, in care nu am aer si in care imi pierd mintile putin cate putin. Ceilalti au abandonat lupta, eu insa vreau sa ies la lumina. Sunt un om care a gresit…enorm…realizez acum consecintele dar nu vreau sa ma impac cu ideea renuntarii la o viata normala. Inca pot sa-mi indrept viata, trebuie doar sa ma ajuti, sa-mi mai dai o sansa. Vreau sa traiesc!

Am incercat sa imi imaginez monologul interior al unui condamnat. Condamnatul despre care vorbesc este insa special, iar povestea lui incredibila o puteti citi aici. Nu ne alegem parintii si nici mediul in care ne nastem si putini sunt cei care reusesc sa isi depaseasca conditia pentru a avea o viata mai buna. Dar ce se intampla cand acesti oameni devin infractori? Exista mari „sanse” ca ei sa recidiveze si sa se intoarca in penitenciar. Procentajul este foarte ridicat, intre 60% si 80%. De aceea programele de reabilitare precum terapia prin teatru sau invatarea unei meserii la care se adauga dezvoltarea unor proiecte de reintegrare in societate si pe piata muncii care ajuta fostii detinuti sa isi schimbe viata si sa curme o traiectorie previzibila sunt atat de importante.  Siteul suntemprodusulmediului contine toate informatiile despre acest proiect: „Revenirea foştilor deţinuţi pe piaţa muncii şi integrarea lor în societate”. Sa nu uitam ca ei duc o lupta in primul rand cu ei insisi, sa le usuram povara in sensul de a nu fi nevoiti sa se lupte si cu cei din jurul lor. Este important sa le acordam o a doua sansa la o viata normala, asa cum toti ne dorim. Sa le oferim ajutorul de care au nevoie pentru a-si depasi mediul si conditia.

O campanie Blogal Initiative.

