Rugamintile unui copil catre parintii sai


Mami si tati au divortat. Poate ca va fi mai bine asa. In ultima perioada era din ce in ce mai greu…Se certau in fiecare saptamana….tati dormea pe canapea, pleca dimineata devreme la serviciu, venea tarziu acasa, iar mami era tot timpul nervoasa. Nu-mi mai citea povesti, ma jucam singur din ce in ce mai des. Nu mai mergeam toti trei in parc sau la teatru…nu stiam daca erau suparati din cauza mea…nu stiam daca ma mai iubeau…

A venit si divortul. Intr-o zi m-a adus buni de la scoala si am vazut ca nu mai erau lucrurile lui tati in casa. Cand am intrebat-o pe buni, mi-a raspuns ca tati a plecat, dar il voi vedea sambata. De ce a plecat? Unde a plecat?
Mami nu mai este nervoasa, doar trista…

Mi-e dor de tati…

Procesul in instanta nu rezolva conflictele de familie, nu face decat sa le perpetueze in cel mai bun caz, sau se le acutizeze in cel mai rau caz. O viata linistita post-divort pentru familia respectiva presupune descarcarea partilor de starile negative: frustrari, resentimente, furie, incrancenare, durere, panica, tradare, ranire, dorinta „sa sufere si el asa cum am suferit/sufar si eu”, razbunare, etc. Cum sa te uiti detasat la celalalt (pe care il consideri responsabil de tot ceea ce simti acum) si sa te porti civilizat cand tu suferi?

Medierea divortului este una din modalitatile prin care cei doi parinti pot sa se elibereze de povara emotiilor negative pe care le au unul fata de celalalt astfel incat sa se detaseze si sa evite implicarea copilului in suferinta lor.

Regulile de mai jos sunt preluate dintr-un material care circula in limba engleza, tradus in limba romana de colectivul ARPCC (mi-am permis sa corectez traducerea acolo unde era nevoie):

Draga mama si tata, sunt doar un copil, asa ca va rog:

1. Nu vorbiti urat unul despre celalalt. Ma simt de parca as fi rupt in doua! Si de asemenea ma simt prost!

2. Nu vorbiti urat despre prietenii sau rudele celuilalt. Lasati-ma sa imi pese de altcineva chiar daca voua nu va place!

3. Nu vorbiti despre divort sau alte lucruri de adulti in fata mea. ma simt rau din cauza asta! Va rog sa nu ma amestecati in aceste treburi!

4. Nu vorbiti despre pensia de intretinere. Ma simt vinovat sau de parca as fi un obiect, nu copilul vostru!

5. Nu ma faceti sa ma simt prost pentru faptul ca m-am simtit bine cu celalalt parinte. Ma face sa imi fie frica sa va mai impartasesc din gandurile si emotiile mele!

6. Nu imi interziceti vizitele si nu ma impiedicati sa vorbesc cu celalalt parinte la telefon. Ma face sa fiu foarte suparat!

7. Nu imi intrerupeti timpul petrecut cu celalalt parinte prin apeluri dese sau prin planificarea altor activitati atunci cand ar trebui sa fim impreuna.

8. Nu va certati in fata mea sau la telefon atunci cand pot sa va aud. Imi intoarce stomacul pe dos!

9. Nu-mi cereti sa spionez pentru voi cand sunt in casa celuilalt parinte. Ma face sa ma simt neloial si necinstit.

10. Nu-mi cereti sa tin secrete fata de celalalt parinte. Secretele imi produc stres!

11. Nu ma intrebati despre viata celuilalt sau despre cum ne-am petrecut timpul impreuna. Ma simt prost. Lasati-ma sa va spun din proprie initiativa.

12. Nu-mi cereti sa-i transmit celuilalt parinte mesaje verbale. Ajung sa fiu foarte stresat din cauza reactiei lui. Asa ca te rog sa il suni, sa-i lasi un mesaj la serviciu sau sa ii trimiti un mail.

13. Nu-mi cereti sa ii dau celuilalt mesaje scrise din partea voastra sau sa le puneti in rucsacul meu. La fel de prost ma simt.

14. Nu-l invinovati pe celalalt pentru divort si nici pentru lucrurile care merg prost in viata ta. Ma simt ingrozitor! Pentru ca asta ma face sa ii iau apararea in fata atacului tau. Alteori imi pare tare rau pentru tine si atunci imi doresc sa te protejez….eu nu vreau decat sa fiu copil, asa ca te roooog, nu ma mai pune la mijloc!

15. Lasati-ma sa-mi iau lucruri la cealalta locuinta atata timp cat le aduc inapoi cu mine. Altfel simt ca ma tratati de parca as fi un obiect.

16. Realizati ca am doua case, nu una. Nu are importanta cat timp imi petrec in cealalta parte.

17. Nu ma tratati ca si cum as fi adult, imi provoaca prea mult stres. Va rog sa gasiti un prieten sau sa mergeti la un terapeut cu care sa vorbiti.

18. Va rog sa nu va ignorati reciproc si sa nu stati in capete opuse ale camerei in timpul orelor de clasa sau a activitatilor de sport. Ma intristeaza. Va rog sa va purtati ca niste parinti si sa fiti civilizati unul cu celalalt, chiar daca o faceti doar pentru mine.

19. Nu faceti presiune asupra mea (folosind vina) ca sa ma faceti sa va iubesc mai mult in detrimentul celuilalt. Ma simt de parca as fi rupt in doua.

20. Lasati-ma sa va iubesc pe amandoi si sa va vad pe fiecare dintre voi cat de des se poate! Fiti flexibili chiar si atunci cand nu este vorba de programul obisnuit.

Daca aveti intrebari, nu ezitati sa ma contactati la 0745.548.400.

Autor Mediator Iulia-Cristina Uta

