FUTURE OF MEDIA 2015 – PARTEA I


Am participat saptamana aceasta la Conferinta Future of Media 2015 organizata de Evensys.

Ca social media freelancer ma intereseaza evident tot ceea ce tine de media, fie ea digitala sau traditionala pentru ca si social media face parte din media.

Daca media inseamna presa scrisa si audiovizuala, atunci social media inseamna tot un fel de presa, dar o presa a unui singur univers – cel personal: ce mai spun, ce-am citit, ce mi-a placut, ce m-a emotionat, ce m-a indignat, care e parerea mea, etc. Iar acest univers atinge un alt univers cu propria sursa de informatii si asa mai departe. Imaginea care imi vine in minte acum este cea a cercurilor de la orele de matematica, unele care se intersecteaza mai putin, altele mai mult. N-am avut niciodata vreo inclinatie spre matematica, dar e surprinzator ce retine mintea….

Future of Media 2015

Am sintetizat mai jos principalele idei din perspectiva mea generate de discutiile din prima parte a conferintei cu specialistii din panelul 1:

Anca Nuta (Unicredit Bank),

Orlando Nicoara (antreprenor online),

Claudiu Serban (CLS Media),

Alexandra Iavorschi (StarComMediaVest Group),

Raluca Iacob (Head of Strategy, Publicis)

Robert Berza (General Manager, Zoot Romania)

1. BRANDURILE ISI VOR CREA PROPRIILE PLATFORME MEDIA UNDE SA GENEREZE CONTINUT

In conditiile unui peisaj media mai degraba „trist” cum spune Orlando Nicoara, unde lupta pentru supravietuire este acerba, iar media se sufoca din lipsa de bani si/sau idei, brandurile au inceput sa constientizeze ca atragerea consumatorului se face prin continut.

Unele branduri genereaza continut intretinand un blog de companie, iar pentru altele urmatorul pas este de a-si crea propriile platforme media.

Un exemplu este dat chiar de Unicredit. Anca Nuta spune ca in curand va lansa platforma online facemperformanta.ro si ghid 24/7, unde continutul este generat intern sau de catre jurnalisti, scopul platformelor fiind acela de a spune povesti ale antreprenorilor, povesti care sa-i inspire pe cei cu idei dar fara curaj sa le puna in practica.

O alta platforma este cea a publisherilor precum Decatorevista.

Un alt exemplu vine de la Robert Berza care spune ca Zoot va avea de asemenea propria platforma de continut sub forma unei reviste care va fi distribuita in locatiile Zoot, va insoti livrarea comenzilor online, va avea abonamente, etc.

2. MULTI-SCREENING SI INTEGRAREA CANALELOR

Se observa fenomenul de multi-screening adica urmarirea aceluiasi continut pe mai multe medii care coroborat cu scaderea atentiei sub 10 secunde, rezulta ca pentru a fi vazut, mesajul trebuie compresat. Astfel cea mai mare provocare este de descoperire a profilului consumatorului care se afla in spatele ecranelor, adaptarea mesajului in functie de acesta si analizarea motivelor pentru care s-a declansat dorinta de cumparare.

Anca Nuta: consumatorul se misca repede, iar brandurile trebuie sa tina pasul. In primul rand e necesar ca brandurile sa comunice pe canalele unde se afla consumatorii. E important ca ele sa foloseasca media, sa inteleaga canalele si cum sa le foloseasca. De asemenea este observat trendul actual de integrare a canalelor (multi-channel).

Raluca Iacob: mediile nu mai sunt tratate separat, ci sunt parte dintr-o strategie menita sa completeze experienta consumatorului. Ideile sunt adaptate fiecarui mediu, iar fiecare mediu da nastere ideilor, nu se mai pot separa, precum vechea poveste cu oul si gaina.

Anca Nuta: in ceea ce priveste strategia de comunicare a Unicredit, se uita la segmentare si foloseste un mix colorat, online + radio pentru promotii, avand in vedere ca traficul ne obliga sa stam din ce in ce mai mult in masina.

3. MEDIA FATA CU REVOLUTIUNEA ONLINE

Claudiu Serban: problema principala a media este lipsa veniturilor cu care s-a obisnuit. Daca pana acum media traia din publicitate si vanzari la chioscuri, odata ce chioscurile au murit, publicitatea nu poate sustine ea singura media.

De aceea media a incetat sa mai fie un business pentru ca serveste un scop, doar asa mai primeste bani (vezi canalele de tv).

O alta varianta de sustinere este exemplificata de Casa jurnalistului care este finantata direct de cititori prin donatii pentru ca ea sa faca in continuare continut de calitate, iar jurnalistii sa fie independenti.

Un exemplu de exceptie de la regula este The Economist, ne spune Claudiu. Care nu numai a supravietuit aparitiei online-ului, ci chiar a crescut. Intrebandu-i pe cei de la The Economist care este secretul acestui succes, i s-a raspuns ca nu au facut nimic deosebit, ci au continuat strategia pe care au avut-o de la bun inceput: scrieri jurnalistice de calitate. Diferenta au facut-o toti ceilalti care pur si simplu au fost mai putin inspirati, “mai prosti”.

Raluca Iacob

De ce mai fac unele branduri mari advertising traditional?

Pentru ca nu-si pun problema ca veniturile lor se vor injumatati, si atunci nu sunt obligate sa inoveze, precum brandurile mici care dau dovada de curaj pentru ca n-au alta solutie (ex: PEGAS si ACR-Automobil Clubul Roman).

Orlando Nicoara estimeaza ca in aproximativ cinci ani, onlineul va lua locul tv-ului pentru ca: exista o inflatie de situri, creste consumul in online, “kinderii” de 13-15 ani au deschis ochii pe online si se uita la tv doar 10% din timp. Pe de alta parte exista bani in online (Google face 100 mil euro in Romania), dar trebuie sa existe si rezultate.

Alexandra Ivorschi: din rezultatele constatate, tv-ul vinde mai mult decat onlineul in acest moment, dar difera de la brand la brand si in functie de momentul in care se afla brandul respectiv.

Robert Berza povesteste cum aparitia reclamei la Zoot pe tv a dus la caderea serverelor in primele zile din cauza cresterii majore a traficului pe site, deci si in cazul lor, in acest moment tv-ul functioneaza.

5. CONSUMUL S-A MUTAT IN MOBILE

Desi brandurile inca sunt reticente in ceea ce priveste prezenta pe mobile, Orlando Nicoara spune ca mobilul nu mai poate fi ignorat daca brandurile vor consum. Iar motivul pentru care brandurile sunt reticente este faptul ca ele nu stapanesc onlineul. Insa cine nu-si muta businessul in mobile, va ramane cu buza umflata. Si asta din cauza Facebook care trimite consumatorii pe versiunea mobile a brandurilor.

Deja se constata ca 70% din traficul inregistrat pe mobile este trimis de Facebook, care depaseste astfel Google. Nu e de mirare ca primele cinci platforme consumate de oameni pe mobile sunt Facebook, Whatsup, Instagram, Skype si Messenger, unde doar Skype nu face parte din portofoliul de aplicatii al Facebook.

Robert Berza: pentru Zoot, peste 50% din trafic este de pe mobile la care se adauga faptul ca segmentul de fashion este cu preponderenta consumat de pe mobile.

Anca Nuta: smartphone-ul va fi in curand singurul item cu care vom iesi din casa – cu el inchidem usa, cu el platim, pe el interactionam cu ceilalti, la el ascultam muzica, etc. Si totusi in Romania inca exista conceptia potrivit careia banul trebuie sa fie cash ca sa fie ban si sa platesti in siguranta. Cred insa ca aceasta perspectiva va fi inlocuita odata cu schimbarea generatiilor si a mentalitatilor.

Mi-a placut extragerea esentialului facuta de Orlando: daca acum 30 de ani cand ne sculam, dadeam drumul la radio, in anii 90, la televizor (cine-si mai aduce aminte de emisiunile matinale?), acum punem mana pe smartphone si deschidem Facebook.

6. BRANDUL SI ADEVARUL = FRIEND OR FOE?

In cadrul discutiei despre brand journalism, Claudiu Serban lanseaza ideea ca brandul trebuie sa fie transparent si sa recunoasca atunci cand greseste, sa spuna adevarul. O provocare in acest demers este atitudinea CEO-ului unui brand care nu va putea fi convins sa accepte o astfel de transparenta si asumare.

Cred ca transparenta a inceput sa fie impusa de prezenta brandului pe social media, de umanizare a brandului si implicit a mesajului (cum suna asta: brandul cu fata umana?). Adica in ziua de azi nu-ti mai poti permite sa stai pe piedestal si sa-ti privesti consumatorii de sus pentru ca neasumarea propriilor decizii si/sau erori iti afecteaza reputatia si in mod direct comportamentul consumatorului. Un exemplu potrivit mi se pare scandalul dieselgate al Volswagen.

7. INTREBARE DE FINAL: CE BUSINESSURI ATI PORNI IN ONLINE?

E-commerce pe zona fashion sau nise bine conturate din fashion, instrumente de masurare, servicii pentru zona online, video content, servicii pentru tv, consolidarea pietei.

Iulia

Anunțuri