Brandul personal pe Facebook


Am fost sambata 28 noiembrie la atelierul Andreei Vasile sustinut la Incubator107: It’s not what you say, it’s how you fucking say itcum sa-ti construiesti brandul personal pe Facebook.

Andreea a definit brandul personal ca fiind:

  • un capital de imagine care ajuta cand vrei sa construiesti ceva sau de care oamenii vor sa se foloseasca
  • imaginea unui individ care poate sa canalizeze oameni pentru ca acei oameni au incredere in ceea ce are individul respectiv de spus.

Andreea ne-a prezentat cronologic cariera sa de jurnalist, proiectele pe care le-a sustinut si pe care le-a comunicat audientei sale.

Totul a inceput odata cu blogul andreeavasile.ro care a vazut lumina online in 2009. De altfel Andreei nu-i place sa fie numita bloggerita, se considera mai degraba povestitoare pentru ca prin interviurile pe care le-a realizat, a spus povestea acelor oameni intervievati. Cu simplitate si onestitate. A vorbit despre oameni care o interesau, despre subiecte importante pentru ea. Ne-a spus ca pentru toate joburile pe care le-a avut (la Tabu sub indrumarea Cristinei Bazavan, la televiziunea Digi24 cand s-a lansat pe piata, etc), n-a fost niciodata nevoie sa depuna vreun cv, toate aceste joburi i-au fost propuse pentru ca era cunoscuta drept „tipa care scrie bine”.

Acesta este de fapt rolul brandului personal: de a-ti deschide usi profesionale fara ca tu sa fii nevoit/a sa bati la ele – visul tuturor. Sau cum spune Andreea „sa ai un profil profesional indiferent de locul in care lucrezi”.

Ce a facut Andreea pentru a-si construi brandul personal?

In primul rand ea nu a folosit o strategie anume, ci a mers instinctiv.

A scris in fiecare zi, a folosit principiile jurnalistice de verificare a surselor de informatii, si-a dezvoltat un stil clar si simplu, a ramas onesta si nu a facut niciodata ceva ce nu-i era natural.

Brandul Andreei Vasile este rezultatul unei munci de zece ani. In momentul in care si-a deschis cont pe Facebook, Andreea era deja cunoscuta pentru articolele de pe blog asa ca i-a fost relativ usor sa stranga o comunitate si pe facebook.

Tragedia de la Colectiv este momentul in care Andreea se foloseste de comunitatea stransa in jurul ei pe facebook pentru a mobiliza oamenii sa doneze sange si pentru a-i ajuta pe voluntarii si personalul de la Centrul de colectare a sangelui. Este un exemplu de cum poate un brand personal sa functioneze pentru a rezolva o problema sau o situatie.

Dar cum procedezi cand esti la inceput si n-ai precum Andreea o cariera in spate?

Poti sa-ti construiesti brandul personal de la zero pe facebook?

Eu zic ca se poate.

Toti avem o imagine pe Facebook in functie de activitatea noastra: ce postam, ce poze avem, ce postari ne plac, ce comentarii facem, etc. Cand primesti un friend request te uiti la postarile publice ale persoanei respective? Si in functie de ce vezi, ii dai sau nu add?

Dar newsfeedul tau cum arata?

Cu ce e populat?

Ce poate spune despre tine o persoana care nu te cunoaste, uitandu-se doar pe contul tau de Facebook?

Daca o imagine personala este ceea ce proiectam in exterior fara sa ne gandim prea bine, un brand presupune construire, planificare, strategie.

Dar ca sa le spui celorlalti cine esti si la ce esti bun, trebuie mai intai tu sa stii cine esti si la ce esti bun.

Deci:

PASUL 1:

CINE ESTI?

IN CE CREZI?

CE E IMPORTANT PENTRU TINE?

Andreea nu a urmarit sa-si faca un brand personal, ea si-a descoperit pasiunea legata de scris si placerea de a spune povesti.

Este ceea ce trebuie sa faci si tu: sa te descoperi.

Pune raspunsurile la intrebarile de mai sus pe hartie, in propozitii scurte si la obiect, ideal intr-o insiruire de substantive, notiuni, domenii de specialitate, etc.

Lasa sa treaca o zi-doua, pastrand lista undeva in ungherele mintii…

PASUL 2:

CE SUBIECTE TE INTERESEAZA?

LA CE ACTIVITATE ESTI BUN?

Fa o lista cat mai completa asa cum iti apar subiectele in minte.

Apoi reasaza subiectele de la cel mai important pentru tine la cel mai putin important.

Scopul este sa gasesti acel subiect care te defineste.

Evident ca oamenii nu sunt unidimensionali, pot avea mai multe talente si abilitati, dar brandul se refera la acel element care iti este unic, te diferentiaza de toti ceilalti.

PASUL 3:

CUM ITI COMUNICI BRANDUL?

Acum ca stii cine esti si care e subiectul hot pentru tine, cum le vorbesti celorlalti despre tine, pe Facebook?

Completeaza butonul Despre din contul tau de Facebook in asa fel incat sa reflecte cat mai mult cine esti si ce te intereseaza.

Posteaza pe Facebook continut original sau preluat care sa vorbeasca despre brandul tau sau in legatura cu care poti sa comentezi: foto, video, infografice, statistici, e-bookuri, linkuri catre articole, etc.

Inscrie-te in grupurile de oameni care au interese similare cu ale tale.

Daca un asemenea grup nu exista, fa-l tu.

In postari, cum vorbesti despre pasiunea ta?

In primul rand din propria perspectiva: povesteste despre ce simti, ce gandesti, cum te-a schimbat, care sunt limitele pe care te-a obligat sa le depasesti, cum ai crescut, cum ii schimba/influenteaza pe ceilalti, si asa mai departe.

Foloseste imagini pentru a povesti despre subiectul tau de discutie pentru ca cele mai distribuite postari pe Facebook in acest moment sunt cele care includ fotografii. Nici nu-i de mirare, o fotografie este un instrument foarte eficient: transmite informatii, emotii, perspective personale si oamenilor le este usor sa il transmita mai departe.

In 2016 insa sunt sigura ca filmuletele vor depasi fotografiile ca numar de distribuiri, avand in vedere pedala pe video pe care facebook o apasa in acest moment.

Cum poti sa folosesti o fotografie pentru a te comunica? Cel mai bine este sa fie o fotografie originala, dar daca nu poti sa produci ceva original, apeleaza la Google…

Pentru orice continut ai produce, straduieste-te sa respecti o regula:

make it FUN,

make it SMART,

make it SURPRISING!

Scopul este ca postarile tale sa fie atat de bune, sa impresioneze incat prietenii din lista ta sa le distribuie mai departe.

Evident fa postarile publice. Ar fi bine sa te abtii sa pui poze cu tine in costum de baie, pe malul marii sau pe buza piscinei…Sau poate vrei, daca asta e brandul tau…

Foloseste hashtaguri relevante pentru brandul tau. Cauta in bara de search a facebook mai multe cuvinte cheie cu hashtag pentru a le incorpora in postarile tale.

Daca nu exista, scrie-le tu. Dar un hashtag care sa ilustreze brandul tau cum ar suna? Fii inventiv/a!

PASUL 4:

AUDIENTA

Pentru ca vorbim de brand personal care sa aduca ocazii profesionale, este important sa stii cine vrei sa te citeasca, la cine vrei sa ajungi, cine este audienta ta?

Cine iti sunt „clientii”? Cui te vinzi? Daca te deranjeaza perspectiva de a te „vinde” celorlalti, sa stii ca nu e cazul. Cum sa stie ceilalti ce faci tu, daca tu nu le spui intr-un fel sau altul?

Revenind la oile noastre: este necesar sa iti cunosti foarte bine audienta.

Daca tu esti pasionata de makeup, de exemplu, ai facut sau vrei sa faci cursuri de machiaj, experimentezi pe propria piele si pe fiecare femeie pe care o vezi pe strada vrei sa o transformi prin machiajul tau, atunci care este audienta ta? Ce varsta are? Care-i sunt interesele si subiectele de discutie? Ce citeste? La ce filme se uita? Ce haine isi cumpara? Ce pagini de facebook urmareste? etc.

Dupa ce ai facut iar o lista cat mai exhaustiva despre clientul tau ideal, poti sa incepi sa cauti persoanele care bifeaza lista ta pe Facebook folosind bara de search. Dar dupa ce ti-ai schimbat limba de folosire a Facebook in limba engleza pentru ca daca ai contul setat in romaneste, functia de search a Facebook nu te ajuta.

Iata un exemplu de cautare pentru domeniul make-up, sa zicem. Daca audienta ta este alcatuita din femei preocupate de fashion, make-up, incaltaminte, sa arate bine, si nu fac parte din lista ta de prieteni atunci cauti:

Women who are not my friends and like makeup – rezultatul meu: peste o suta de persoane.

crop search

print screen

sau

Women who like makeup and live in Bucharest – lista de femei atat friends cat si non-friends care traiesc in Bucuresti

sau

Women who like makeup and work in sales – lista de femei care lucreaza in vanzari si sunt interesate de makeup.

Asa iti construiesti comunitatea de oameni interesata de ceea ce ai tu sa oferi, in acest caz in domeniul makeup: acestor persoane le dai add friends si asa incepi conversatia.

Succes!

Daca ti-a fost de folos acest articol, da-l mai departe!

Daca esti managerul unei companii, ai o pagina de Facebook pentru companie si nu stii ce sa scrii pe pagina, citeste articolul meu Pagina Facebook pentru companii – 6 aspecte.

Iulia

Anunțuri